Larver läker effektivt

"Multiresistenta bakterier blir ett allt större problem, och forskarna söker alternativa behandlingar. Nu visar en ny avhandling att fluglarver kan vara en effektiv behandling för att läka kroniska sår.
Fluglarvsbehandling är effektiv, enkel och billig, och kan kanske bli ett bra behandlingskomplement även i modern sårvård.
Fluglarvsbehandling går till så att nykläckta fluglarver appliceras i kroniska sår under tre dygn. I såret livnär de sig på död vävnad. Larverna gör dessutom rent och har också en antibakteriell och läkningsstimulerande effekt."


Vår lärare lade också tyngdpunkt på att det är väldigt viktigt att man talar om för patienten att det kommer att kittlas lite medan larverna kryper runt i såret, men att det absolut inte är något farligt. Fräscht kan jag känna. Men där fick jag det svart på vitt igen. Man lär sig något nytt VARJE dag.

Man kan bara hoppas på att de små rackarna inte smiter. Huh.



Kommentarer
Postat av: sandra

Jamen va bra! väskan ser ju lixom inte så stor ut när den hänger där i affären men jag tror den sväljer mer än man anar! och jag antar att du hade mer packning i USA än vad jag kommer ha, så räckte den åt dig räcker den nog garanterat åt mig :)



Förövrigt, FAAAAN vilken vidrig bild! Tror jag fick upp och idisslar ostmackan as we speak! ,,, Love you anyways! <3 ;)

2011-09-14 @ 22:18:44
URL: http://sandraekarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0