Att jobba med sig själv

Igår hade vi en föreläsning om stress med en jättebra föreläsare, han var sådär löjligt bra som gjorde att man sögs in i ämnet direkt och timmarna bara rusa iväg. Han sa iallafall något mycket klokt tyckte jag.
Något i stil med att man ska känna sig tacksam över att bli underkänd på tentor och examinationer. Tacksam för att man får chansen att läsa på just det ämnet lite bättre, eftersom man tydligen inte besitter de kunskaper som krävs för yrket senare. Även att det faktiskt inte är hela världen, att jorden faktiskt fortsätter snurra.
Jag har hela mitt liv haft höga krav på mig själv. Ett VG kunde jag se som ett misslyckande. Det enda som räknades på riktigt var MVG. Men vad har jag för det nu? Självklart superfina betyg som jag är väldigt stolt över, men är det så viktigt? Visst ska man sköta skolan och ta det på allvar, men ett VG ibland då och då, och ett G ibland, kanske inte hade varit hela världen? Förmodligen hade jorden fortsatt snurra ändå, och jag hade suttit här i min soffa i Karlstad och varit minst lika lycklig.
Det ska jag verkligen försöka jobba med. Att inte ha sådana enorma krav på mig själv, livet blir inte bättre av fina betyg. Det finns så mycket annat som är så mycket viktigare här i livet!

Kommentarer
Postat av: L

Nyttigt att tänka på faktiskt!

2011-12-15 @ 18:06:49
Postat av: Åsa

Vem har ni som föreläser om det? :)

2011-12-15 @ 20:27:01
Postat av: Jonna

Ja, det är så lätt att man hamnar i det där andra tänket, att om man får ett U så är det kört! Men livet fortsätter ju ändå, och man får faktiskt tillfälle att läsa in något som man tydligen inte är så himla haj på! :)

Det var Ulrik Terp eller något liknande, som föreläste ! :)

2011-12-15 @ 20:56:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0